Vad Dr. Atkins faktiskt förespråkade?

Dr. Robert Atkins var läkare och en av de tidiga förespråkarna för lågkolhydratkost. Hans fokus låg på naturlig, näringstät mat: kött, fisk, ägg, grönsaker med lågt kolhydratinnehåll, hälsosamma fetter, och en kraftig minskning av raffinerade kolhydrater och socker. Han var mycket tydlig med att man inte skulle ersätta socker med artificiella sötningsmedel i all oändlighet, eller förlita sig på ultraprocessade ersättningsprodukter.

Vad som säljs idag:

Går man in på Atkins webbplats idag är det fullt av:

  • ”Low carb” bars
  • ”Keto” snacks
  • ”Meal replacement” shakes
  • Sötningsmedel
  • Fryst färdigmat

Många av produkterna är fullproppade med:

  • Sötningsmedel (maltitol, sukralos, etc.)
  • Modifierad stärkelse
  • Kemiska smakförstärkare
  • Proteinisolat och fibrer tillsatta i efterhand

Det är, ironiskt nog, en processad variant av något som från början handlade om att gå bort från processad mat.


Vad som ofta händer med populära dieter:

  1. Industriell kapning: När en kosthållning blir populär, ser livsmedelsindustrin en möjlighet att sälja produkter. Då föds ”keto-kakor”, ”low-carb chips” och annat som ofta imiterar gamla vanor i ny förpackning.
  2. Förlorad filosofi: Fokus flyttas från grundtanken – att ändra livsstil och lära kroppen att bränna fett – till att fortsätta äta likadant som innan, bara med nya etiketter.
  3. Kortvariga resultat: Konsumenterna köper produkterna, får inte de resultat de hoppats på, och tror att dieten inte fungerar – fast det i själva verket var den industriella tolkningen som inte gjorde det.

Parallellen till ”keto” idag:

Det är samma sak: Ursprungstanken i ketogen kost – att få kroppen att skifta till fett som primär energikälla genom naturliga råvaror – har i många kretsar förvandlats till en ursäkt att äta bacon, ost och ”keto-choklad” hela dagarna, utan helhetstänk.


Slutsats:

Det som säljs under Atkins-varumärket idag är inte i linje med Dr. Atkins vision. Det är en kommersiell efterhandskonstruktion, där man använt hans namn som ett marknadsföringsverktyg. Detsamma händer med keto – och har tidigare hänt med t.ex. LCHF, Paleo och till och med vegansk kost.

Det handlar till slut om vilket syfte man har med sin kost: Vill man verkligen förändra sin hälsa, sin ämnesomsättning och sitt liv, så krävs det något mer än lågkolhydratbarer. Då krävs förståelse, närvaro, och att man lär sig tänka själv.